Az online oktatás pillanatnyilag a legjobb tanulási módszer, amit el tudok képzelni. Webináriumnak hívják és én nagyon örülök, hogy eszünkbe jutott.
Bő egy évvel ezelőtt elhatároztuk, hogy kezdő és tapasztalatlan könyvelőknek fogunk segíteni a tapasztalatainkkal – ha már vannak -, hogy ne éljünk hiába. Ezért elkezdtük írni ezt a blogot. Néhány hónapja ennél többre is igény mutatkozott, így létrehoztunk a facebookon egy csoportot, amelyhez bárki csatlakozhat és aminek a tagjaival napi kapcsolatban vagyunk. A csoportot itt találod. Ez azonban még mindig nem látszik elegendőnek…
Azért nem, mert itt ugyan bárki bármit kérdezhet és rajtunk kívül is mindig vannak olyanok, akik tudnak ezekre a kérdésekre válaszolni, azonban a mi csodálatos szakmánkra hatványozottan jellemző, hogy „az ördög a részletekben rejlik”…
Úgy gondolom – de kommentben nyugodtan cáfoljatok meg -, hogy nem lehet úgy kérdezni sem, ha nem ismerjük a témát teljeskörűen.
Tudjátok mit látok? (Most nem leszek népszerű.)
Azt látom, hogy kijön valaki az iskolapadból – és most teljesen mindegy, hogy mérlegképes képzés, vagy egyetem, dolgozott-e már más munkakörben vagy sem -, és jelentkezik könyvelőnek. Nulla tapasztalattal. Ne érts félre, nem is tehet mást, hiszen ez egyfajta „betanított munka”, gyakorlat nélkül mit sem ér, azt pedig nyilván csak valamilyen munkahelyen lehet szerezni. Elképzelése sincs senkinek, hogy mire vállalkozik. 12 éve könyvelek, 39 éves vagyok és előtte 26 munkahelyem volt, teljesen különböző munkakörökben. Tudnék mesélni. Dögunalom volt. Volt olyan, ahová jelentkeztem és munkába álltam reggel nyolckor, délben pedig felmondtam. 🙂
Úgyhogy higgyétek el, tudom miről beszélek: én ennél a szakmánál összetettebbel még életemben nem találkoztam. Nem arról van szó, hogy megtanulhatatlan, vagy nehéz. Én inkább azt mondom, hogy szórakoztató. Minden csak hozzáállás kérdése. Rettentően sokrétű, az egyszer biztos.
Térjünk vissza emberünkre, aki felvértezve minden ehhez szükséges tudással, könyvelőnek szegül. Most nem beszélek arról, hogy elmegy a multihoz, vagy egy nagy céghez, van felette egy főkönyvelő és az ő keze alá dolgozik egy könyvelői csoportban, mert ott van idő betanítani azt az egy momentumot, amit majd a nyugdíjig csinálni fog. Nem szeretnék ezzel megsérteni senkit, ezt csak a saját – és a környezetben élő könyvelők – tapasztalai alapján írom. Az egy-egy momentum azt jelenti, hogy te leszel például a vevő könyvelő, vagy aki a bankot könyveli. A bérszámfejtést esetleg másik osztály vagy csoport végzi. Nem sok mindennel találkozol ebben az esetben, de nem is lesz semmi probléma a munkáddal.
A komoly problémát a könyvelő irodák jelentik.
Nézzük, mit is jelent, ha könyvelő irodába jelentkezel:
A legtöbb esetben nincs HR-es, az irodavezető (tulajdonos) ül le veled beszélgetni és méri fel a helyzetet. Ha van már tapasztalatod (persze könyvelő irodait kérnek az előbbiekben felvázoltak miatt), akkor egyenes út vezet a munkakörhöz, mert tapasztalataim szerint alig van olyan könyvelő, aki gyakorlattal keres munkát. Ha nincs tapasztalatod, akkor is nagy eséllyel indulsz, mert legalább könyvelő vagy és sejted mi az, hogy tartozik, követel. A mi – igen pontosan pozicionált – álláshirdetéseinkre jelentkezett már postás, targoncavezető és olyan is, akinek nem volt meg az érettségije sem. Nem azért, mert ők kevesebbek lennének, csak azért nem is könyvelők…
A vezető tájékoztat a körülményekről, jó esetben biztosít arról, hogy ő mindig ott van, ha kell és a kollégák is segítenek mindenben, amiben csak tudnak. Te lelkes vagy, erről álmodtál, a szerződés megköttetik (három hónap próbaidő, de láttam már egyszerűsített foglalkoztatást is), majd elkezdődik a munka.
Borítékolható, hogy a próbaidő végére vagy feladod, vagy lázasan keresel más munkát, legrosszabb esetben a könyvelést is megutálod egy életre.
Elmondom, hogy mi az, amire fel kell készülnöd, hogy ne csalódás és frusztráltság legyen a vége:
1., Az irodába nem azért vesznek fel embert, mert a költségvetésben az erre elkülönített pénzt el kell költeni. Mit is jelent ez? Röviden azt, hogy az első pillanattól kezdve teljes értékű ember leszel, mert a főnök valószínűleg addig húzta a munkaerő felvételt, ameddig csak bírták a munkát a többiek.
2. Az irodában minden élesben megy és úgy fogod érezni, hogy azonnal bedobtak a mély vízbe. Ezt nem lehet másként csinálni. Sokféle felállást kipróbáltunk már mi is, de a legjobbnak az bizonyul, ha saját vállalkozásokat kapsz teljes körű munkavégzéssel és ügyintézéssel. Ennek az az egyszerű oka, hogy nagyon nagy a hibalehetőség, ha más veszi át az anyagot és az információkat az ügyféltől és te pedig rögzíted a számlákat. Majd elmondod a kolleginának a problémákat és ő felhívja az ügyfelet. Itt egészen biztosan elvész az információ egy része és az ügyfél nem érti majd, hogy mit idétlenkedsz.
Ezzel azért vannak problémák. Gondolj bele, hogy kezdőként hogyan válaszolsz az ügyfél kérdéseire? Ha nem tudod a választ, mennyire kellemetlen már azt mondani, hogy „bocsi, majd megkérdezem a főnököt…”? Mi van akkor, ha vállalhatatlanul sok céget kapsz? Tudok olyan kezdőről, aki 16-25 (vagy ennél több) céget is könyvel – vakon, tapasztalat nélkül – önállóan.
3., A főnök esetleg tényleg elérhető – sőt ott van – a nap minden percében. De minek? Ha nem lenne munkája, valószínűleg nem lenne ott – ilyenek a tulajdonosok 🙂 -, ha meg dolgozik, akkor meghallgatja a kérdésedet és… nem tud rá válaszolni. Azért nem, mert ebben a szakmában mindennek több oka és okozata, még több következménye van. Ahhoz, hogy tudja a kérdésedre a választ, egyrészt pontosan (minden körülményt átgondolva) kell azt feltenned, másrészt pedig neki bele kell ásnia magát a dologba, épp azért, mert minden olyan összetett. Erre pedig a legtöbb esetben nincs idő. Mi marad?
4., „Kérdezd már meg kérlek xy kolleginát! Ő tud neked segíteni…” És igen. A kollegina valóban tud(na, ha akarna, vagy), ha módjában állna. Ugyanis neki is megvan a maga feladata, ő sem lábat lógat az irodában. Csak hogy tudd, a könyvelő irodákban havonta még csak-csak van esélyed egy-egy jóindulatú kolléga magyarázatára, de negyedév előtt örülj, ha csak szimplán kedvesen közli veled, hogy ne haragudj, most erre nincs ideje…
5., Ebből az következik, hogy vagy a főnököd tanácsára („Felnőtt ember vagy, minden fenn van már manapság a neten, oldd meg!), vagy saját kútfőből elkezdesz keresgélni a világhálón. Na és akkor itt is álljunk meg egy szóra. Jó, ha szem előtt tartod, hogy a neten minden rajta van és annak az ellenkezője is. Tudni kell, hogy milyen forrásból informálódsz. A törvény a legjobb, de az is kevés, hiszen lehet, hogy megtalálod az egyik helyen, hogy a 1,5 millió forint készpénzkifizetést esetenként büntetik, de ha nem keresel tovább, akkor soha nem tudod meg, hogy a 2 millió forint felettit pedig egyes esetekben jelenteni kell… Tudnék még példákkal szolgálni.
6., Ekkor találod meg a fórumokat, ahol vagy tudnak segíteni, vagy nem. Ezzel aztán el is érkeztünk ahhoz, amiért mi a webináriumainkat elindítottuk. A facebook csoportunkban pillanatnyilag 800-an vannak, akik éjjel-nappal kérdezhetnek és akik a kérdéseikre szinte azonnal választ is kapnak. De… ha nem ismered a témakört teljes egészében, akkor egészen biztos, hogy nem tudsz jól kérdezni sem.
Itt következik a te csalódottságod. Mert azt gondoltad, hogy lesz egy mentorod, aki segíti az utadat, amíg mindent meg nem tanulsz és most látod, hogy ez nem fog menni. Nem azt kaptad, amit megbeszéltetek, nem erről volt szó. Nem segít a főnök és a kollégák sem segítőkészek.
Egyedül maradsz, de komoly lehetőségek állnak előtted, ha úgy érzed, hogy szeretnéd ezt a szakmát megtanulni. Ha odateszed magad és a szabadidődet, pénzedet rááldozod, akkor a megfelelő gyakorlat után képes leszel önállóan dolgozni, esetleg egy saját irodát nyitni, ami ugyan felelősséggel jár, de a világ legjobb dolga könyvelőként… 🙂
Az online tanfolyamokkal az a célunk, hogy a gyakorlatot szerezni vágyó kollégák, kolleginák megkapjanak egy-egy témáról minden információt. A törvénnyel szoktuk kezdeni, aztán minden esetben végigvesszük a témához kapcsolódó gyakorlati eseményeket.
Ez egy nagyon hasznos dolog, teljesen olyan, mintha az irodánkban dolgoznál és apránként megtanítanánk mindenre, amit tudunk. Ami persze korántsem minden… 😉 Ez után pedig – már ott a webináriumon is – tudsz kérdezni, hiszen látod az összefüggéseket.
A webináriumot azért szeretem nagyon, mert mindenkinek van egy gépe internetkapcsolattal és ehhez más nem is kell. Ki sem kell otthonról mozdulni, nem kell autó, fodrász, kozmetikus és lehetsz teljesen antiszociális is… 🙂 Csak minket lehet hallani, hangunk csak nekünk van, te vendégként csak hallgatsz bennünket és a chat-en fel tudod tenni írásban az esetleges kérdéseidet. Ha valami nem érthető, akkor akár menet közben is. Az előadás végén mindig addig maradunk, ameddig az összes kérdés el nem fogy. Legutóbb például még egy órát voltunk ott, mert szuper jó volt a társaság… 🙂
Kérlek írd meg kommentben, ha vannak hasonló könyvelő irodai tapasztalataid, vagy ha ettől teljesen eltérőek. (Olyan is van, nekem is szerencsém volt az első főnökömmel…)
A következő webinárium témáját és az egyéb tudásanyagokat itt nézheted meg.